Το ιστολόγιο αυτό δημιουργήθηκε με σκοπό να δώσει μια άλλη επιλόγη στους δασκάλους που διδάσκουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο. Στο θεματολόγιο του ιστολογίου περιλαμβάνονται δραστηριότητες, σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας, κριτήρια αξιολόγησης και πολλά άλλα που αφορούν και τις πέντε περιοχές των αθλητικών δραστηριοτήτων στις οποίες στοχεύει το μαθήμα της Φυσικής Αγωγής.
ΑΘΛΟΠΑΙΔΙΕΣ , ΣΤΙΒΟΣ , ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ, ΧΟΡΟΣ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Μέσα από την ετοιμασία και εφαρμογή αυτού του υλικού θέλησα να δώσω ένα πιο ζωντάνο και διασκεδαστικό χρώμα στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και να το κάνω ακομή πιο ενδιαφέρον για τα μικρά παιδιά του δημοτικού σχολείου.
Παρακαλώ όπως έχω τα δικά σας σχόλια αλλά και τις δικές σας ιδεές ώστε να ενισχυθεί τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά αυτή η προσπάθεια. Για δημοσίευση στο ιστολόγιο δικού σας εκπαιδευτικού υλικού οποιασδήποτε μορφής παρακαλώ στείλτε το στην ηλεκτρονική διεύθυνση savvidg@cytanet.com.cy

Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ

Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
40 μαθήματα με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών

Περιγραφή
Ο ελληνικός παραδοσιακός χορός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα "κεφάλαια" της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και μπορεί, αν αξιοποιηθεί σωστά, να λειτουργήσει ως ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό εργαλείο। Παρόλα αυτά, ο εκπαιδευτικός που θα αποφασίσει να διδάξει παιδιά προσχολικής ηλικίας έχει να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις, οι οποίες πηγάζουν από τις ιδιαιτερότητες και τη σημαντικότητα της προσχολικής ηλικίας στην εξέλιξη των παιδιών.Στο
βιβλίο αυτό αναλύεται το "πώς" και το "γιατί" της αποτελεσματικής διδασκαλίας του ελληνικού παραδοσιακού χορού στα μικρά παιδιά.
Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται συνοπτικά η θεωρητική βάση του προγράμματος: Συμβολή της κίνησης στην ανάπτυξη των παιδιώνΟφέλη από τη συμμετοχή σε μαθήματα χορού. Βασικοί άξονες για το σχεδιασμό ενός προγράμματος παραδοσιακού χορού.
Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει:Πρακτικές συμβουλές για την οργάνωση των μαθημάτων (διάρκεια, συχνότητα, απαραίτητος εξοπλισμός, δραστηριότητες, κ।λπ.)Αναλυτική περιγραφή 40 μαθημάτων για μικρά παιδιά।Απευθυνόμαστε λοιπόν σε δασκάλους ελληνικού παραδοσιακού χορού, φοιτητές/τριες τμημάτων προσχολικής αγωγής και Τ.Ε.Φ.Α.Α., εκπαιδευτικούς Φ.Α.
και νηπιαγωγούς με την ελπίδα ότι θα τους βοηθήσουμε να κάνουν το μάθημά τους ευχάριστο και αποτελεσματικό και κυρίως να χρησιμοποιήσουν τα θετικά στοιχεία του ελληνικού χορού προς όφελος των παιδιών।Τα μαθήματα χορού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μολονότι απαιτούν προσεκτικό σχεδιασμό και μεγάλα αποθέματα ενέργειας, προσφέρουν αναμφισβήτητα μια συναρπαστική εμπειρία, Ας τη ζήσουμε!
Έτος έκδοσης: 2010
Σελίδες: 182
Συγγραφείς: Φωτεινή Βενετσάνου, Χρήστος Λεβέντης
Τιμή: 20,00 ευρώ

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ

Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Συνοδεύεται από CD & DVD
Καρφής Β. - Ζιάκα Μ.
Στο βιβλίο "Ο Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός στην Εκπαίδευση - Προτάσεις διδασκαλίας"
των Βασίλη Καρφή και Μαρίας Ζιάκα καταγράφονται και αναλύονται αντιπροσωπευτικοί
χοροί απ' όλα τα διαμερίσματα της χώρας μας, επιλεγμένοι με βάση μορφολογικά και
διδακτικά κριτήρια, σε συνάρτηση με το αναλυτικό πρόγραμμα της Α'/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των μαθητών. Στο βιβλίο, καταγράφονται και αναλύονται με λεπτομερειακή περιγραφή το σύνολο και οι επιμέρους χορευτικές κινήσεις. Συνοδεύεται δε από CD με τα αντίστοιχα τραγούδια και DVD με τη μορφή των χορών και αποσκοπούν στη διάσωση και συνέχιση της μουσικοχορευτικής μας παράδοσης και κατά συνέπεια στην καλλιέργεια της ελληνικής πολιτιστικής συνείδησης. Κύριος σκοπός της έκδοσης είναι να αναδειχθεί η μεγάλη ποικιλία και πολυμορφία των τραγουδιών του ελλαδικού χώρου, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα

Σελίδες: 228
Τιμή: 35।00 ευρώ

Για παραγγελίες:Εκδόσεις SALTOΑγγελάκη 21,
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ τηλ: 2310267108, 262854, fax: 2310285879
Στοά Όπερα Ακαδημίας 57 & Ιπποκράτους, ΑΘΗΝΑτηλ.: 2103392660

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ

Ρυθμοκινητική ανάλυση και ρυθμική αρίθμηση। Πρόκειται για ένα εγχειρίδιο προορισμένο για μαθητές δημοτικών σχολείων και λυκείων, φοιτητές, ειδικούς που ασχολούνται συστηματικά με το χορό, δασκάλους παραδοσιακών χορών και το ευρύ κοινό। Το βιβλίο οργανώνεται σε δέκα κεφάλαια (382 σελίδες), στα οποία ο συγγραφέας παρουσιάζει, με τρόπο συνοπτικό, τα σημαντικότερα θέματα που αφορούν τους παραδοσιακούς χορούς. Επίσης προχωρεί στην κατάθεση νέων ερευνητικών δεδομένων που αφορούν: τη ρυθμική οργάνωση του χρόνου, τον προσδιορισμό και την καταγραφή της συνάφειας των ρυθμικών και κινητικών στοιχείων, τη ρυθμική αρίθμηση, καθώς και άλλα σχετικά θέματα. Ως παράδειγμα ρυθμοκινητικής ανάλυσης
και ρυθμικής αρίθμησης, χρησιμοποιεί την από το ΥΠ।Ε.Π.Θ. καθορισμένη ύλη για την Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση και για την Ανώτατη την ύλη του 1ου και 2ου εξαμήνου του Τ।Ε.Φ.Α.Α./Α Π.Θ. Ο συγγραφέας αφιερώνει τρία παραρτήματα στα οποία περιλαμβάνονται μεταγραφές μουσικών και ποιητικών κειμένων και εικόνες, που αφορούν: το χορευτικό σχήμα, τη σειρά και τη λαβή των χορευτών, καθώς και εικόνες σχετικές με τους μουσικούς και τα μουσικά όργανα. Το βιβλίο συνοδεύεται από τρία DVD στα οποία εμπεριέχονται, ανάλογα με την περίπτωση, περισσότερες της μιας μορφές του ίδιου χορού. Εμπεριέχονται εκατό περίπου διαφορετικές χορευτικές μορφές. Στα DVD περιλαμβάνονται καταγραφές στα χωριά, αλλά και καταγραφές οργανωμένων χορευτικών συγκροτημάτων των οποίων η «ποιότητα» κρίθηκε αξιόπιστη.
Τιμή: 70,00 ευρώ
Διάθεση – παραγγελίες Βιβλιοπωλείο ΣΑΛΤΟ,Θεσσαλονίκη Αγγελάκη 21, τηλ. 2310262854
Αθήνα, Στοά ΟΠΕΡΑ , Ακαδημίας 57 & Ιπποκράτους, τηλ.2103392660

ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟΣ ΧΟΡΟΣ - ΠΡΟΣΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ


Συγγραφέας: Susana Noemi
Abigador
Εκδόσεις Γιαλός
Σελίδες: 164
Τιμή: 22.00€
Ένα βιβλίο ασκήσεων Σωματικής Έκφρασης, εργαλείο για κάθε επαγγελματία δάσκαλο, νηπιαγωγό, εμψυχωτή, χοροθεραπευτή,δάσκαλο υποκριτικής και για όποιον ενδιαφέρεται για το ταξίδι στη σχέση "ψυχή-σώμα-έκφραση". Η Σωματική Έκφραση της Susana Noemi Abigador είναι κάτι παραπάνω από ένα βιβλίο με ασκήσεις। Είναι ένα σύστημα που εκπαιδεύει καρδιά, νου και σώμα. Οι ασκήσεις της ξεπερνούν τα όρια του σώματος. Χρησιμοποιεί τη Σωματική Έκφραση για εργαλείο που ανοίγει το δρόμο για την προσωπική έκφραση, τη διαδραστική επικοινωνία, τη βιωματική χαρά. Η κάθε λεπτομέρεια, στο πώς και το γιατί, καθεμίας άσκησης γεννήθηκε και απαντήθηκε κατά τη διάρκεια μιας πορείας συνεχούς διδασκαλίας। Μιας πορείας 30 χρόνων! To εγχειρίδιο αυτό θα σας βοηθήσει, αξιοποιώντας την εμπειρία και τα βιώματα πολλών ανθρώπων, να δημιουργήσετε τις δικές σας επιτυχημένες ασκήσεις

ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟΣ ΧΟΡΟΣ - ΠΡΟΣΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ

Μουσική και κίνηση.Ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί
Music and movement. A Way of Life the Young Child
Έτος Έκδοσης: 2010
Τόπος Έκδοσης: Θεσσαλονίκη
Αριθμός Σελίδων: 328
Εξώφυλλο: Μαλακό εξώφυλλο
Περιγραφή
Η κατανόηση της σημασίας της μουσικής και της κίνησης στην ζωή και την αγωγή του μικρού παιδιού, μέσω της σύνδεσης θεωρίας και πράξης, και η αναγκαιότητα σχεδιασμού, οργάνωσης και εφαρμογής δραστηριοτήτων μουσικής και κίνησης για τα μικρά παιδιά, από τους παιδαγωγούς αλλά και από τους γονείς, οδήγησε στη μετάφραση αυτού του βιβλίου। Η προσπάθεια αυτή εντάσσεται μέσα στην ευρύτερη προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της αγωγής που προσφέρεται στα μικρά παιδιά।Η πρωτότυπη έκδοση του βιβλίου είναι στην αγγλική γλώσσα, και αναφέρεται στον εκπαιδευτικό σύστημα προσχολικής αγωγής των ΗΠΑ। Αυτό σημαίνει ότι κατά την διαδικασία της μετάφρασης έγιναν οι απαραίτητες αλλαγές και τροποποιήσεις για την προσαρμογή του στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Συνδέοντας τη θεωρία με την πράξη, τα κείμενα αυτού του βιβλίου καλύπτουν ευρέως το περιεχόμενο προγραμμάτων μουσικής και κίνησης για όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Χωριστά κεφάλαια αφορούν στα παιδιά με ειδικές ανάγκες, στα βρέφη και τα δίχρονα παιδιά, στα παιδιά 3 ετών, στα παιδιά 4 ετών, στα νήπια και στα παιδιά των πρώτων τάξεων του Δημοτικού, εξασφαλίζοντας ότι οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κατανοήσουν πώς να εφαρμόσουν αποτελεσματικά προγράμματα μουσικοκινητικής

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ


Συγγραφέας : Γαλάνη Μάρω
Εκδότης : Έλλην
Έτος έκδοσης : 2012
Σελίδες : 144
Κατηγορίες : Χορός (Πρωτοβάθμια εκπαίδευση)
Τιμή € 15,98

Αυτό το βιβλίο προορίζεται για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τους σπουδαστές οι οποίοι πρόκειται να διδάξουν σε δημοτικό σχολείο.Στο πρώτο μέρος γίνεται σύντομη ιστορική αναδρομή του χορού στην Αρχαία Ελλάδα, αναπτύσσεται μια θεωρητική προσέγγιση του χορού γενικά και ένας επιμέρους προβληματισμός για τη συνεισφορά της τέχνης του χορού στην εκπαιδευτική λειτουργία σε συνδυασμό με το γενικότερο ερώτημα για την τέχνη στην εκπαίδευση। Στο ίδιο μέρος περιέχονται οι προτεινόμενοι παιδαγωγικοί δρόμοι για τη διδασκαλία του δημιουργικού χορού στην εκπαίδευση και τέλος γίνεται μια σύντομη αναφορά στον πρωτόγονο και λαϊκό χορό।Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει περιγραφή δραστηριοτήτων ρυθμού, κίνησης και χορού, κυρίως δημιουργικού। Σε αυτό το μέρος η παρουσίαση γίνεται κυρίως με τη μορφή πινάκων και εμφανίζεται με σαφήνεια η συσχέτιση δραστηριοτήτων και στόχων, προκειμένου να διευκολυνθεί ο εκπαιδευτικός στην επιλογή των πρώτων.Στο τρίτο μέρος καταγράφονται ενδεικτικά σχέδια διδασκαλίας του χορού για το δημοτικό σχολείο.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:
Μέρος Α΄: ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΧΟΡΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
- Περί Ρυθμού και Χορού- Διδασκαλία του Δημιουργικού Χορού (κατάλληλες Πρακτικές)
- Βασικές Κατευθύνσεις για τη Διδασκαλία του Χορού στο Πλαίσιο της Εκπαίδευσης
Μέρος Β': ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΡΥΘΜΟΎ-ΚΙΝΗΣΗΣ-ΧΟΡΟΥ

- Μουσικοκινητική και Ρυθμική Αγωγή
Μέρος Γ': ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ
- Για το Νηπιαγωγείο και τις Πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου
- Για τις Μεσαίες Τάξεις του Δημοτικού Σχολείου
- Για τις τελευταίες Τάξεις του Δημοτικού Σχολείου

Βιβλιογραφία

Ενδεικτικά Προτεινόμενες Μουσικές
Προτεινόμενα Video

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2012

Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί κατά περιοχές

Σήμερα, πολλά χορευτικά σωματεία παρουσιάζουν ένα «φολκλορικό» θέαμα που απέχει παρασάγγες από τον τρόπο με τον οποίο χόρευαν τους χορούς αυτούς οι παππούδες και οι γονείς μας.
Στην ιστοσελίδα αυτή, γίνεται μια μικρή περιδιάβαση στον ελληνικό χώρο και παρουσιάζονται ποιοι είναι οι κυριότεροι χοροί που εντοπίζονται στις διάφορες περιοχές της Ελλάδας। Γίνεται αναφορά στις συνθήκες κάτω από τις οποίες αυτοί δημιουργήθηκαν, τις περιστάσεις στις οποίες χορεύονταν, και για κάποιους από αυτούς σημειώνεται και το κινητικό τους περιεχόμενο, το οποίο τις περισσότερες φορές, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, έχει άμεση σχέση με τις ηθικές και κοινωνικές δομές των κοινωνιών στις οποίες αναπτύχθηκαν।

Πάτηστε στο σύνδεσμο που ακολουθεί για γενικές πληροφορίες για την ιστορία του χορού στον κόσμο αλλά και στην Ελλάδα
Εισαγωγικά

Πατήστε στο σύνδεσμο της περιοχής που σας ενδιαφέρει για να γνωρίσετε τους κυριότερους χορούς της:
Χοροί Θράκης
Χοροί Μακεδονίας
Χοροί Ηπείρου
Χοροί Θεσσαλίας
Χοροί Στερεάς Ελλάδας
Χοροί Πελοποννήσου
Χοροί Νησιών Αιγαίου
Χοροί Κρήτης
Χοροί Νησιών Ιονίου

Διδασκαλια παραδοσιακών χορών με τη χρήση βίντεο για την Ε' και ΣΤ' Δημοτικού


1. Ζωναράδικος
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

2. Τσάμικος
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

3. Καλαματιανός
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

4. Τικ (μονό)
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

5. Έντεκα
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

6. Πεντοζάλι
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

Διδασκαλια παραδοσιακών χορών με τη χρήση βίντεο για την Γ' και Δ' Δημοτικού

1. Καραγκούνα
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

2. Συρτός Νησιώτικος
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

3. Παλαμάκια
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

4. Ποδαράκι
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

5. Τσακώνικος
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

Διδασκαλια παραδοσιακών χορών με τη χρήση βίντεο για την Α' και Β' Δημοτικού

1. Γρήγορο Χασάπικο
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

2. Συρτός στα Τρία
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

3. Αη Γιώργης
Εισαγωγικά
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή με μέτρημα (χωρίς μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με έναν χορευτή χωρίς μέτρημα (με μουσική)
Παρουσίαση, με χρήση βίντεο, του χορού με ομάδα χορευτών

Οι παραδοσιακοί χοροί στη Δημοτική και Προδημοτική Εκπαίδευση

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ, 1/3/2008 ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΟΕΔ ΛΕΜΕΣΟΥ
Εισηγητής: Σταυρούλα Λοϊζου

Γνωριμία – Εξοικείωση με την παραδοσιακή μουσική
· Μουσική υπόκρουση στην τάξη (κατά τη γραπτή εργασία)
· Μουσική υπόκρουση από μικροφωνική κατά τα διαλείμματα
· Στο μάθημα των Ελληνικών ακρόαση παραδοσιακών τραγουδιών και ανάλυση – επεξεργασία των στίχων πχ. Η Ανεράδα του Βασίλη Μιχαηλίδη
· Αξιοποίηση παραδοσιακής μουσικής σε σχολικές εκδηλώσεις
· Προβολή DVD με παραδοσιακούς μουσικούς και μουσικά όργανα
· Προσωπική γνωριμία με παραδοσιακούς μουσικούς και μουσικά όργανα (στο σχολικό χώρο ή αλλού)

Έντυπο υλικό που έχει σχέση με τον παραδοσιακό χορό
· Βιβλία, Αφίσες , Φωτογραφίες, Περιοδικά, Διαδίκτυο

Προβολές
· DVD με παραδοσιακούς χορούς
α) Από παραδοσιακούς μουσικούς και χορευτές
β) Από συγκροτήματα
Συζήτηση - σύγκριση

Γνωριμία με παραδοσιακούς χορευτές (προσοχή στην επιλογή!)
· Ενδοσχολική εκδήλωση
· Αξιοποίηση παππούδων – γιαγιάδων

Παρακολούθηση ζωντανών μουσικοχορευτικών παραστάσεων
· Σε θέατρο
· Στο σχολικό χώρο

Γνωριμία απλών παραδοσιακών χορών
· Ιστορία – Καταγωγή του χορού
· Φορεσιά
· Κίνηση – Βήματα
· Στίχοι τραγουδιού – Νότες

Γνωριμία και παρουσίαση παραδοσιακών χορών από διάφορες χώρες
· Αξιοποίηση παιδιών - οικογενειών από άλλες χώρες

Γνωριμία με παραδοσιακές φορεσιές (αυθεντικές)
· Επίσκεψη σε Μουσεία Λαϊκής Τέχνης
Κέντρο Παραγωγικότητας
Σχολές Παραδοσιακού Χορού
· Βιβλία
· Φωτογραφίες
· Διαδίκτυο

Παγκόσμια μέρα χορού (χορός χωρίς σύνορα)
· Εκδηλώσεις στο σχολείο ή και στη κοινότητα

Θέματα προς συζήτηση – έρευνες
· Ιστορία – προέλευση συγκεκριμένων παραδοσιακών χορών
· Γνωριμία με παραδοσιακές φορεσιές
· Ήθη, έθιμα και χορός
· Ο χορός κατά την αρχαιότητα
· Αντικριστοί χοροί της Κύπρου
· Λατρευτικοί χοροί
· Πολεμικοί χοροί
· Σατυρικοί χοροί
· Ωφέλειες από το χορό
Αξιοποίηση των βροχερών ημερών ή των αντικαταστάσεων για ανάπτυξη θεωρίας

Διδασκαλία χορού
· Ξεκινάμε από τα πιο απλά. Για τον Κυπριακό χορό καλά θα ήταν να ξεκινήσουμε από τους σατυρικούς, ατομικούς χορούς γιατί οι μαθητές μπορούν να αυτοσχεδιάσουν αφού γνωρίσουν την ιστορία του χορού
· Δάσκαλος και παιδιά πρέπει να μπουν στο ρόλο – πετσί του χορευτή:
Πώς ήταν ντυμένος;
Τι χόρευε;
Τι ήθελε να παρουσιάσει με το χορό του;
Γιατί χόρευε;
Τι κρατούσε;
Τι πρόσεχε;
Πώς ένιωθε;
Είχε κάποια ιστορία ο χορός;
· Αξιολόγηση – Επανατροφοδότηση
Πώς ένιωθες καθώς χόρευες;
Τι σε δυσκόλεψε;
Τι δε σου άρεσε;
Τι απόλαυσες περισσότερο;
Τι άλλο θα ήθελες να κάνεις;
· Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής θα μπορούσαν να καλλιεργηθούν μερικές κινητικές δεξιότητες που έχουν άμεση σχέση με τα βήματα του χορού που θέλουμε να διδάξουμε. Οι δεξιότητες αυτές να καλλιεργούνται , όπου είναι δυνατόν, με τη συνοδεία της αντίστοιχης παραδοσιακής μουσικής.

Οι παραδοσιακοί χοροί στη Δημοτική και Προδημοτική Εκπαίδευση - Πρακτικές Εφαρμογές

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ, 1/3/2008 ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΟΕΔ ΛΕΜΕΣΟΥ
Εισηγητής:
Σταυρούλα Λοϊζου

Το Πιπέριν: Σατυρικός χορός - παιχνίδι
Χορεύεται σε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Χορευόταν τις Αποκριές, αλλά και μετά από έντονο γλέντι, μόνο από άντρες. Οι συμμετέχοντες τρίβουν το πιπέρι με διάφορα μέρη του σώματος.
Σταθείτε όλοι σε κύκλο। Ο πρωτοχορευτής κρεμάει στο λαιμό μια σειρά από πιπέρια καυτά, που τα έχουν περάσει σε κλωστή για να ξεράνουν. Κρατά ένα μαντήλι με κόμπο στην άκρη. Τραγουδά και δίνει οδηγίες. Οι άλλοι πρέπει αμέσως να εκτελέσουν. Όποιος δεν υπακούσει τον χτυπά μέχρι να συμμορφωθεί. Ακούστε το μια φορά από το CD.

Ο Λαγίσιος: Σατυρικός χορός
Διακωμωδεί το κυνήγι του λαγού. Χορεύεται και στην Ανατολική Ρωμυλία.
Χωριστείτε σε ομάδες των τριών। Ο ένας θα είναι ο κυνηγός, ο δεύτερος είναι ο λαγός και ο τρίτος , ο σκύλος. Ο κυνηγός προσπαθεί να σκοτώσει το λαγό που όλο του ξεφεύγει με διάφορα αστεία κόλπα, τρυπώνει ανάμεσα στα πόδια του κλπ॥ Σε κάποια στιγμή ο κυνηγός μπερδεύεται κι αντί να πυροβολήσει το λαγό, σκοτώνει το σκύλο του. Η επιτυχία του χορού εξαρτάται από τη φαντασία και το χιούμορ των χορευτών.

Ο Νικολής: Κωμικός χορός
Ο πρωτοχορευτής διπλώνει μια εφημερίδα σε σχήμα ουράς και την κρεμάει πίσω στους πισινούς του, στερεώνοντάς τη μέσα στη ζώστρα του. Οι άλλοι, άντρες, σχηματίζουν κύκλο γύρω του και προσπαθούν να ανάψουν την «ουρά» με κεριά, σπίρτα, αναπτήρες. Ο Νικολής χορεύει με αστείο τρόπο, κουνά τον πισινό του, μετακινείται στα γόνατα, «τσουλλοκάθεται», ώστε να μην μπορούν να τον ανάψουν. Για να πετύχουν να ανάψουν την ουρά, βρίσκουν ένα κόλπο. Είτε κάποιος του προσφέρει ένα ποτήρι κρασί, είτε τον πιάνει στην κουβέντα για να ξεχαστεί. Μόλις το αντιληφθεί, ο Νικολής, φωνάζει φωτιά, φωτιά, εκάψαν μου τον Νικολή και τρέχει. Αφήνει τη φωτιά να φουντώσει και μετά με τούμπες και τρίψιμο του πισινού στο πάτωμα, τη σβήνει.

Η Βράκα: Χορός σατυρικός
Διακωμωδεί το μέγεθος της «σέλλας της βράκας» και τη δυσκολία να πλυθεί και να προσιαστεί.
Γίνετε ζευγάρια, άντρας – γυναίκα. Ο άντρας χορεύει όπως θέλει επιδεικνύοντας το μάκρος του κάβαλλου της βράκας και κάνοντας μιμητικές κινήσεις σύμφωνα με τα λόγια του τραγουδιού. Η κοπέλα, επίσης κάνει μιμητικές κινήσεις. Προσπαθεί, τάχα, να πλύνει τη βράκα, να την απλώσει, να τη στεγνώσει να τη σιδερώσει κλπ. Ο βρακάς νοιώθει περήφανος για τη βράκα του, ενώ οι κοπέλες τον αποφεύγουν και προτιμούν τον παντελονά.
Καθώς χορεύετε παρακολουθείτε τα λόγια του τραγουδιού

Ο Μαύρικος: Σατυρικός χορός
Αναφέρεται σε χωρικούς που έχουν γειτονικά χωράφια. Ήταν συχνό φαινόμενο να μαλλώνουν για τα σύνορα τους. Απάνω στον καβγά έπεφτε πολύ «ξύλο». Έκανε ο ένας τον άλλο «μαύρο» από το «ξύλο».
Χωριστείτε σε μικρές ομάδες. Δυο θα είναι οι γείτονες, δυο – τρεις συγχωριανοί τους και ένας ο ζαπτιές (αστυνομικός). Σκεφτείτε τι θα έλεγαν μεταξύ τους , με ποιο ύφος, τι θα έκαναν. Τι θα κρατούσαν στα χέρια, πώς θα τα χρησιμοποιούσαν στον καβγά.
Χορός της τατσιάς: Ατομικός χορός που χρειάζεται επιδεξιότητα. Σύμφωνα με το Γρηγόρη Ασσιώτη έχει σχέση με το μύθο του «δράκου και του αθάνατου νερού.»

ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

Πατώντας στον πιο κάτω σύνδεσμο μπορείτε να πάρετε πληροφορίες για το δημοτικό τραγούδι και τη δημοτική μουσική στην Κύπρο.Οι πληροφορίες αυτές είναι ιδιαίτερα χρήσιμες όταν έχετε σκοπό να διδάξετε ένα κυπριακό χόρό στα παιδιά.


Συγκεκριμένα οι θεματικές της μελέτης αυτής περιλαμβάνουν τα πιο κάτω:

Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
ΤΑ ΗΧΗΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
ΚΥΠΡΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
ΚΥΠΡΙΑΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ
Ο ΚΥΠΡΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΓΑΜΟΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2012

ΒΙΝΤΕΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΧΟΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ



Οι παρακάτω χοροί είναι οι προτεινόμενοι χοροί από το αναλυτικό πρόγραμμα της Ελλάδας για την Α' και Β' τάξη του Δημοτικού σχολείου.

Χασάπικο γρήγορο
Συρτό στα τρία - Σαμαρίνα
Αη Γιώργης (Κέρκυρα)

Οι παρακάτω χοροί είναι οι προτεινόμενοι χοροί από το αναλυτικό πρόγραμμα της Ελλάδας για την Γ' και Δ' τάξη του Δημοτικού σχολείου.

Καραγκούνα
Συρτό νησιώτικο (συρτός Νάξου)
Παλαμάκια
Ποδαράκι
Τσακώνικος

ΤΟΠΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ:
Καμάρες (Τήλου)Γαϊτανάκι
Πιπέρι


Οι παρακάτω χοροί είναι οι προτεινόμενοι χοροί από το αναλυτικό πρόγραμμα της Ελλάδας για την Ε' και ΣΤ' τάξη του Δημοτικού σχολείου.

Ζωναράδικος
Τσάμικος
Συρτός καλαματιανός
Έντεκα
Τικ μονό
Πεντοζάλι

Τοπικοί χοροί:
Μελικές - Νιζάμικος
Μακρινίτσα

Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012

Πετοσφαίριση - Μανσέτα

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ

από τη Χριστιάνα Βραχνού - Εκπαιδευτικός

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΘΕΜΑ: Πετοσφαίριση - Μανσέτα

ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ (προϋπάρχουσες γνώσεις):
Τα παιδιά ήδη γνωρίζουν:
1. Τη θέση ετοιμότητας.
2. Τη μετωπική πάσα με δάκτυλα σε στάση.
3. Τη μετωπική πάσα με δάκτυλα σε κίνηση.
4. Τη μετωπική πάσα με άλμα.

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μέσα από την πορεία δραστηριοτήτων που ακολουθεί, τα παιδιά θα διδαχθούν ως νεα δεξιότητα τη μανσέτα.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ψυχοκινητικοί Στόχοι:
Με το τέλος του μαθήματος τα παιδιά να είναι ικανά να:
1. Εκτελούν τη μανσέτα πρώτα σε στάση, σε περπάτημα και μετά σε τρέξιμο από το μέσο του γηπέδου, με το σωστό τρόπο (μέτωπο στραμμένο προς το σημείο που θα στείλουν τη μπάλα, το ένα πόδι προηγείται του άλλου, χέρια ενωμένα στο ύψος των πήχεων με τεντωμένους τους αγκώνες, η μπάλα να χτυπά ταυτόχρονα στους δύο πήχεις).
2. Συνδυάζουν μανσέτα (νέα γνώση) και πάσα με δάκτυλα (προϋπάρχουσα γνώση) από το μέσο του γηπέδου, με το σωστό τρόπο (για τη μανσέτα ισχύουν όσα αναφέραμε στον προηγούμενο στόχο και για την πάσα με δάκτυλα ισχύουν: τα δάκτυλα των χεριών σχηματίζουν τρίγωνο με δείκτες και αντίχειρες, συνάντηση χεριών με μπάλα στο ύψος του μετώπου, οι αγκώνες λυγισμένοι σε ορθή γωνία, πόδια ανοιχτά στο άνοιγμα ώμων και γόνατα λυγισμένα).
3. Εφαρμόζουν σωστά (ισχύουν όσα αναφέραμε στον προηγούμενο στόχο) τη μανσέτα (νέα δεξιότητα) σε συνδυασμό με τις προϋπάρχουσες γνώσεις (θέση ετοιμότητας, πάσα με δάκτυλα) σε ένα ομαδικό παιχνίδι σε όλο το χώρο του γηπέδου.

Συναισθηματικοί Στόχοι:
Με το τέλος του μαθήματος οι μαθητές να:
1.Κοινωνικοποιηθούν και να καλλιεργήσουν πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας μέσα από το παιχνίδι mini volley. Με τη βοήθεια και τη στήριξη του δασκάλου, ο οποίος θα θέσει πριν από το παιχνίδι κανόνες (πχ. 1. Δε δικαιούται ένα παίκτης να πασάρει δύο φορές συνεχόμενα στο ίδιο άτομο, 2. Αυτοί που έχουν την κατοχή της μπάλας να εκτελούν μεταξύ τους τρεις πάσες πριν την περάσουν στην αντίπαλη ομάδα, 3. Όλα τα μέλη της ομάδα να είναι σε ετοιμότητα όταν αναμένουν τη μπάλα από την αντίπαλη ομάδα).
2.Γνωρίσουν την έννοια της τιμιότητας, της δικαιοσύνης και την αντιμετώπιση της ήττας μέσα από το ομαδικό παιχνίδι. Ο εκπαιδευτικός, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, χρησιμοποιεί κάρτες επιβράβευσης, ώστε να δώσει θετική ανατροφοδότηση όπου αρμόζει, αλλά και κάρτες διορθωτικής ανατροφοδότησης, ώστε να διορθώσει μια προβληματική συμπεριφορά.

Γνωσιολογικοί Στόχοι:
Με το τέλος του μαθήματος οι μαθητές να :
1.Απαριθμούν βασικές πληροφορίες που αφορούν την πετοσφαίριση (η πετοσφαίριση είναι ομαδικό παιχνίδι, κάθε ομάδα αποτελείται απο 6 παίκτες, διάταξη των παικτών στο γηπεδο).
2.Κατανοήσουν ότι και η μανσέτα ανήκει στα θέματα της πετοσφαίρισης.

ΣΤΟΧΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Επιδίωξη για βελτίωση της διδασκαλίας μου είναι να:
1.Μιλώ δυνατά για να με ακούνε όλα τα παιδιά όταν εξηγώ τους κανόνες του παιχνιδιού ή όταν δίνω πληροφορίες για τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων.
2.Κατανέμω το χρόνο μου σωστά, ώστε να έχω την ευχέρεια να δω όλα τα παιδιά καθώς εξασκούνται.
3.Δίνω θετική και διορθωτική ανατροφοδότηση εκεί όπου χρειάζεται.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΑ
•Αριθμό μπαλών πετοσφαίρισης ίσο με τον αριθμό των μαθητών.
•Αριθμό αφρόμπαλων ίσο με τον αριθμό των μαθητών.
•Σχοινί στη θέση του φιλέ.
•Τρία στεφάνια που θα τοποθετηθούν στους σταθμούς 2,3,4.
•Δύο κασόνια με μπάλες πετοσφαίρισης στα δύο άκρα του φιλέ.

ΠΟΡΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΑΦΟΡΜΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ
(4 λεπτά):
Ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά να καθίσουν σε κύκλο ενημέρωσης και αρχίζει μέσα από ερωτοαποκρίσεις να εκμαιεύσει τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών στην πετοσφαίριση. Αναπτύσσεται ένας διάλογος μεταξύ παιδιών και εκπαιδευτικού κατά τον οποίο αναφέρεται ότι: η πετοσφαίριση είναι ένα ομαδικό παιχνίδι, κάθε ομάδα αποτελείται από έξι παίκτες, το γήπεδο της πετοσφαίρισης έχει διαστάσεις 18Χ9 μέτρα, στη μέση του γηπέδου είναι το δίκτυ που έχει ύψος 2,43 μέτρα για τους άντρες και 2,24 μέτρα για τις γυναίκες, οι παίκτες αλλάζουν θέση περιστροφικά κάθε φορά που η ομάδα τους κερδίζει δικαίωμα σερβίς. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει και εξηγεί στα παιδιά το Σχεδιάγραμμα 1 (βρίσκεται στο παράρτημα).
Ακολουθεί προθέρμανση δύο λεπτών, κατά την οποία τα παιδιά κάνουν δυο γύρους του γηπέδου της πετοσφαίρισης, με ελαφρύ τρέξιμο, σε ευθεία και στο πλάι, καθώς και διατάσεις.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (6 λεπτά):
Κυκλική εκγύμναση, για εξάσκηση, επανάληψη και εμπέδωση των δεξιοτήτων που έχουν ήδη διδακτεί τα παιδιά. Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί 4 σταθμούς, σε διαφορετικά μέρη του γηπέδου. Στους σταθμούς 2,3,4 τοποθετεί από ένα στεφάνι, στο οποίο θα βρίσκονται οι μπάλες που θα χρησιμοποιήσουν οι μαθητές. Στο σταθμό 2 τοποθετεί τρείς αφρόμπαλες και στους σταθμούς 3,4 τοποθετεί από τρεις μπάλες πετοσφαίρισης. Σε κάθε σταθμό υπάρχει μια αφίσα, η οποία περιλαμβάνει τα κριτήρια που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους οι μαθητές για την εκτέλεση μιας συγκεκριμένης δεξιότητας. Οι μαθητές χωρίζονται σε ζευγάρια, όπου ο ένας είναι ο Α και ο άλλος ο Β. Σε κάθε σταθμό υπάρχουν 2-3 ζευγάρια μαθητών. Κάθε μαθητής έχει στη διάθεσή του 30 δευτερόλεπτα για να εξασκηθεί σε κάθε σταθμό. Τους δίνεται φύλλο κριτηρίων (βρίσκεται στο παράρτημα) για ετεροαξιολόγηση, όπου κάθε μαθητής αξιολογεί κατά πόσον το ζευγάρι του εκπληρώνει τα κριτήρια που αναφέρονται στις αφίσες. Ο εκπαιδευτικός κατά την κυκλική εκγύμναση, βάζει μουσική και τη σταματά κάθε 30 δευτερόλεπτα, για αλλαγή ρόλων σε κάθε ζευγάρι, ή αλλαγή σταθμού.

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Ο εκπαιδευτικός ρωτά τους μαθητές εάν γνωρίζει κάποιος τη δεξιότητα της μανσέτας. Αν υπάρχει μαθητής που γνωρίζει τη δεξιότητα, χρησιμοποιείται ως μοντέλο για την επίδειξη, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό, αλλιώς, ο ίδιος ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει τη δεξιότητα της μανσέτας. Έπειτα, δείχνει στα παιδιά την αφίσα με τα κριτήρια για σωστή εκτέλεση της μανσέτας. Κάθε μαθητής παίρνει μια μπάλα πετοσφαίρισης και τοποθετείται στο χώρο, έτσι ώστε να δημιουργούνται σειρές των 5 ατόμων και εκτελεί μανσέτα στον αέρα. Ακολούθως, οι μαθητές διακορπίζονται στο χώρο του γηπέδου και ατομικά εξασκούνται στη νέα δεξιότητα στον τοίχο. Ο εκπαιδευτικός, κατά την εξάσκηση των μαθητών, διορθώνει τυχόν λάθη, επιβραβεύει και ανατροφοδοτεί.

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Συνδυασμός πάσας με δάκτυλα και μανσέτας. Οι μαθητές δημιουργούν ζευγάρια και διασκορπίζονται στο χώρο. Κάθε ζευγάρι παίρνει από μια μπάλα πετοσφαίρισης. Ο ένας ρίχνει τη μπάλα στον άλλο, χρησιμοποιώντας πάσα με τα δάκτυλα και ο άλλος αποκρούει με μανσέτα. Αυτό επαναλαμβάνεται 10 φορές και μετά αντιστρέφονται οι ρόλοι τους. Ο εκπαιδευτικός κινείται μεταξύ των ζευγαριών, ελέγχει, ανατροφοδοτεί και παρέχει στήριξη και βοήθεια όπου χρειάζεται.

4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (6 λεπτά):
Ο εκπαιδευτικός έχει τοποθετήσει πριν την έναρξη του μαθήματος το δίκτυ (φιλέ) στη μέση του γηπέδου, όπως επίσης και δύο κασόνια με μπάλες της πετοσφαίρισης στα δύο άκρα του φιλέ. Οι μαθητές δημιουργούν δύο σειρές, ο ένας πίσω από τον άλλο. Η μια σειρά δημιουργείται στο ένα μισό του γηπέδου και η άλλη στο άλλο μισό. Ο δάσκαλος έχει το ρόλο πασαδόρου μπροστά από το φιλέ, στη θέση Α (βλέπε σχεδιάγραμμα) και ένας μαθητής, στον ίδιο ρόλο, στη θέση Β. Οι δύο πασαδόροι ρίχνουν τη μπάλα σε κάθε μαθητή που βρίσκεται απέναντι τους, χρησιμοποιώντας πάσα με τα δάκτυλα. Οι μαθητές, ένας ένας αποκρούουν τη μπάλα με μανσέτα προσπαθώντας να την περάσουν πάνω από το φιλέ, στην αντίθετη πλευρά του γηπέδου. Ο μαθητής που έχει αποκρούσει τη μπάλα, τη μαζεύει από χάμω και την τοποθετεί στο κασόνι, ενώ ταυτόχρονα ο πασαδόρος παίρνει άλλη μπάλα από το κασόνι και επαναλαμβάνει τη διαδικασία.
5η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Οι μαθητές μπαίνουν σε ζεύγη και κάθε ζεύγος παίρνει από μια μπάλα. Στέκονται ο ένας απέναντι από τον άλλο και στο μέσο τους βρίσκεται το φιλέ. Στην αρχή πασάρουν τη μπάλα ο ένας στον άλλο μόνο με μανσέτα, ώστε η μπάλα να περνά πάνω από το φιλέ και στη συνέχεια, χρησιμοποιούν συνδυασμό μανσέτας και πάσας με δάκτυλα ώστε να επιτύχουν τρεις συνεχόμενες πάσες. Κάθε φορά που η ομάδα το πετυχαίνει, κερδίζει 1 βαθμό. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται για πέντε λεπτά και η ομάδα που θα συγκεντρώσει τους πιο πολλούς βαθμούς, είναι η νικήτρια.

6η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (4 λεπτά):
Οι μαθητές σχηματίζουν τριάδες. Κάθε ομάδα παίρνει μια μπάλα, καταλαμβάνει ξεχωριστό χώρο στο γήπεδο, όπου σχηματίζει ένα τρίγωνο όπως στο σχεδιάγραμμα. Ο παίκτης Α (βλέπε σχεδιάγραμμα) έχει το ρόλο του πασαδόρου και πασάρει τη μπάλα με μανσέτα στους 2 συμπαίκτες του. Οι παίκτες 1 και 2 αποκρούουν τη μπάλα χρησιμοποιώντας πάσα με δάκτυλα, στέλνοντας την πίσω στον πασαδόρο. Κάθε φορά ο πασαδόρος ρίχνει τη μπάλα σε ένα από τους δύο παίκτες. Αφού ο παίκτης Α συμπληρώσει δέκα μπαλιές, οι παίκτες 1 και 2, με τη σειρά, παίρνουν το ρόλο του πασαδόρου.

7η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (8 λεπτά): Οι μαθητές θα παίξουν ένα παιχνίδι mini volley, στο οποίο θα εφαρμόσουν τη νέα δεξιότητα που έμαθαν (μανσέτα), σε συνδυασμό με την παλιά (πάσα με δάκτυλα). Οι μαθητές δημιουργούν ομάδες των 3 ατόμων.Κάθε φορά δύο ομάδες παίζουν και άλλες δυο ομάδες έχουν το ρόλο του θεατή-κριτή.Ο δάσκαλος διαδραματίζει το ρόλο του διαιτητή, χρησιμοποιώντας κάρτες θετικής και διορθωτικής ανατροφοδότησης (βρίσκονται στο παράρτημα).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Θα γίνει μέσα από τα φύλλα κριτηρίων (ετεροαξιολόγησης) που θα συμπληρώσουν οι μαθητές κατά τη διάρκεια του κύκλου εκγύμνασης. Επίσης, ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τη συμμετοχή, το ενδιαφέρον και την προσπάθεια των μαθητών σε κάθε δραστηριότητα. Η τελική αξιολόγηση θα γίνει μέσα από το παιχνίδι mini volley, όπου ο εκπαιδευτικός αξιολογεί αν κάθε μαθητής εφαρμόζει όλα τα κριτήρια που διδάχτηκε για την εκτέλεση κάθε δεξιότητας.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ


Σχεδιάγραμμα 1




ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΕΣ

ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Από το βιβλίο "Παιδιά Ελάτε να Παίξουμε" Γ.Κολιοπούλου - Ν.Τριπόδης

Σπέρνω-θερίζω φασόλια
Στόχος
Οπτικο-κινητική αντίληψη, ταχύτητα, συνεργασία.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο.
Ο δάσκαλος σχεδιάζει πέντε μικρούς κύκλους απέναντι από κάθε ομάδα. Το πρώτο παιδί κάθε ομάδας έχει μπροστά του πέντε φασόλια και με το σύνθημα του δασκάλου παίρνει ένα φασόλι και τρέχει να το τοποθετήσει(να σπείρει) σ’ έναν από τους κύκλους. Μετά επιστρέφει στη γραμμή του για να πάρει άλλο ένα φασόλι και συνεχίζει μέχρι να τελειώσουν όλα τα φασόλια. Το επόμενο παιδί, παίρνει (θερίζει) ένα ένα φασόλι κάθε φορά από τους κύκλους και το τοποθετεί μπροστά στα πόδια του επόμενου συμπαίκτη του. Το τρίτο παιδί φεύγει για να «σπείρει» ένα ένα φασόλι ξανά. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι όλα τα παιδιά να έχουν «σπείρει» ή «θερίσει» φασόλια. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Α΄- Β΄ Τάξη
Πέρασμα μέσα από τα στεφάνια
Στόχος
Αντίληψη της κίνησης μέσα-έξω, συντονισμός, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο. Απέναντί τους βρίσκονται δύο σειρές από πέντε ως οχτώ στεφάνια σε μικρή απόσταση το ένα από το άλλο. Με το σύνθημα του δασκάλου ξεκινά το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα, μπαίνει σε κάθε στεφάνι, το σηκώνει και το βγάζει πάνω από το κεφάλι του, αφήνοντάς το πλάι. Γυρίζει πίσω με τον ίδιο τρόπο, για να φύγει το επόμενο παιδί, πηγαίνοντας στο τέλος της ομάδας τους. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Παραλλαγή
Μπορεί να γίνει η αντίθετη κίνηση. Το παιδί σηκώνει το στεφάνι, το βάζει από το κεφάλι του και το βγάζει από τα πόδια.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Μεταφορά μπάλας
Στόχος
Κράτημα-χειρισμός μπάλας, ταχύτητα, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο. Απέναντί τους σε καθορισμένη απόσταση τοποθετείται ένα στεφάνι. Το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα κρατά μια μπάλα. Με το σύνθημα του δασκάλου τρέχουν και αφήνουν τη μπάλα μέσα στο στεφάνι και επιστρέφουν για να χτυπήσουν το χέρι των συμπαικτών τους. Αυτοί με τη σειρά τους τρέχουν, για να πάρουν τη μπάλα και να την δώσουν στον επόμενο συμπαίκτη τους. Το παιχνίδι συνεχίζεται. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Παραλλαγή
Η μπάλα μεταφέρεται με χτυπήματα στο έδαφος.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Οι μπάλες φεύγουν
Στόχος
Εκτέλεση ρίψεων, δύναμη, ταχύτητα, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η κάθε ομάδα χωρίζεται σε δύο υποομάδες/γραμμές και παρατάσσονται αντικριστά σε απόσταση εφτά ως δέκα m. Οι πρώτοι της κάθε ομάδας κρατούν από μια μπάλα. Με το σύνθημα του δασκάλου πετούν τη μπάλα απέναντι (στην υποομάδα τους) και πηγαίνουν τελευταίοι στη σειρά τους.
Το παιχνίδι συνεχίζεται. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Παραλλαγή
Όποιος πετάει τη μπάλα πηγαίνει τελευταίος στην απέναντι σειρά της ομάδας του Α΄- Δ΄ Τάξη
Οι μπάλες τρέχουν
Στόχος
Εκτέλεση ρίψεων, δύναμη, ταχύτητα, συντονισμός, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες/γραμμές αντιμέτωπες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο έχοντας απόσταση δύο m μεταξύ τους. Στην αρχή κάθε ομάδας υπάρχει ένα κουτί με μπάλες και στο τέλος υπάρχει άλλο ένα άδειο κουτί. Με το σύνθημα του δασκάλου το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα παίρνει μια μπάλα, την πετά στο επόμενο. Μετά παίρνει άλλη μπάλα μέχρι ν’ αδειάσει το κουτί. Τα τελευταία παιδιά των ομάδων βάζουν τις μπάλες στα άδεια κουτιά. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Ζιγκ - ζαγκ
Στόχος
Κινητική δεξιότητα, αντίληψη έννοιας δεξιά-αριστερά, ταχύτητα αντίδρασης, ομαδικότητα.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο. Απέναντί τους βρίσκονται δύο σειρές από έξι ως οχτώ κώνους, σε καθορισμένη απόσταση μεταξύ τους. Με το σύνθημα του δασκάλου το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα ξεκινά, τρέχει ανάμεσα από τους κώνους σε κίνηση ζιγκ-ζαγκ. Στον τελευταίο κώνο κάνει στροφή και γυρίζει πίσω με την ίδια κίνηση, για να χτυπήσει το χέρι του συμπαίκτη του, πηγαίνοντας στο τέλος της ομάδας του. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Παραλλαγή
Τα παιδιά εκτελούν κίνηση ζιγκ-ζαγκ χτυπώντας την μπάλα στο έδαφος. Εκτελούν ζιγκ-ζαγκ έχοντας τον έλεγχο της μπάλας στα πόδια.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Βιβλίο στο κεφάλι
Στόχος
Ισορροπία, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο. Το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα τοποθετεί πάνω στο κεφάλι του ένα βιβλίο ή άλλο ελαφρύ αντικείμενο. Με το σύνθημα του δασκάλου, τα δύο παιδιά ξεκινούν για να διανύσουν μια προκαθορισμένη απόσταση και να γυρίσουν πίσω, για να δώσουν το βιβλίο στον επόμενο συμπαίκτη τους, χωρίς όμως αυτό να τους πέσει κάτω. Αν τους πέσει το τοποθετούν πάλι στο κεφάλι τους και συνεχίζουν. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Πάτημα γραμμής
Στόχος
Ταχύτητα, συνεργασία, ομαδικότητα.
Σενάριο
Ο δάσκαλος σχεδιάζει τέσσερις παράλληλες γραμμές με απόσταση μεταξύ τους 15m-2m-15m. Ανάμεσα στις δύο κεντρικές παράλληλες γραμμές χαράσσει ένα μικρό τετράγωνο. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες όπου τοποθετούνται το ένα δίπλα στο άλλο στις εξωτερικές γραμμές. Αρχίζοντας από τα δεξιά το πρώτο παιδί κάθε ομάδας ξεκινά με ταχύτητα προς τη γραμμή που είναι μπροστά του, με σκοπό να την πατήσει και να τρέξει πίσω, για να χτυπήσει
την παλάμη του διπλανού του. Αυτό θα συνεχιστεί μέχρι να χτυπηθεί και το χέρι του τελευταίου παιδιού. Τότε αυτό θα τρέξει να μπει στο τετράγωνο. Νικήτρια είναι η ομάδα που ο τελευταίος παίχτης της θα πατήσει πρώτος στο τετράγωνο.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Τα καροτσάκια
Στόχος
Δύναμη, ευκινησία, συντονισμός και συνεργασία ζευγαριού.
Σενάριο
Τα παιδιά σχηματίζουν ζευγάρια και χωρίζονται σε δύο ομάδες. Με το σύνθημα του δασκάλου κάθε ζευγάρι ξεκινά να διανύσει μια ορισμένη απόσταση. Ο ένας περπατάει με τα χέρια, ενώ ο άλλος τον κρατάει από τα πόδια (τα καροτσάκια). Στο τέλος της διαδρομής αλλάζουν ρόλους και γυρίζουν πίσω, οπότε φεύγει το επόμενο ζευγάρι. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Α΄-Δ΄ Τάξη
Το τούνελ
Στόχος
Ευκινησία, ομαδικό πνεύμα.
Σενάριο
Τα παιδιά σχηματίζουν δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο, με τα πόδια σε διάσταση (το τούνελ). Με το σύνθημα του δασκάλου το τελευταίο παιδί προσπαθεί να περάσει με τα τέσσερα κάτω από τα ανοιχτά πόδια των συμπαικτών του και να φτάσει μπροστά. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να περάσουν όλα τα παιδιά. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Η μπάλα στο τούνελ
Στόχος
Χειρισμός της μπάλας, ικανότητα συντονισμού, συνεργασία Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο, με τα πόδια σε διάσταση (το τούνελ). Με το σύνθημα του δασκάλου ο πρώτος κάθε ομάδας δίνει τη μπάλα κάτω από τα πόδια του στον επόμενο. Η μπάλα περνά από όλα τα παιδιά και ο τελευταίος την παίρνει και γίνεται πρώτος. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να περάσουν όλα τα παιδιά από την πρώτη θέση. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Παραλλαγή
Η μπάλα μεταφέρεται προς τα πίσω με τα χέρια πάνω από το κεφάλι. Η μπάλα μεταφέρεται προς τα πίσω με τα χέρια κάνοντας μικρή στροφή του κορμού προς τα δεξιά ή προς τ’ αριστερά.
Α΄- Δ΄ Τάξη
Δρόμος με εμπόδια
Στόχος
Ευκινησία, ευλυγισία, ταχύτητα, φαντασία.
Σενάριο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ισάριθμες ομάδες Α και Β. Η ομάδα Α δημιουργεί ανθρώπινα εμπόδια, όπως: πέρασμα κάτω από ανοιχτά πόδια,πήδημα πάνω από παιδί σε θέση συσπείρωσης, τρέξιμο ενδιάμεσα από παιδιά-εμπόδια που στέκονται στη σειρά, χτύπημα στο σηκωμένο χέρι του παιδιού-εμπόδιο, κ.ά. Με το σύνθημα του δασκάλου, το πρώτο παιδί της Β ομάδας ξεκινά για να περάσει ανάμεσα από τα εμπόδια. Ολοκληρώνοντας τη διαδρομή, ξεκινά ο δεύτερος συμπαίκτης του. Και το παιχνίδι συνεχίζεται. Οι ομάδες αλλάζουν ρόλους. Νικήτρια είναι η ομάδα που έκανε το μικρότερο χρόνο.
Γ΄- Δ΄ Τάξη


Τύλιγμα-ξετύλιγμα
Στόχος
Επιδεξιότητα, συντονισμός, συνεργασία.
Σενάριο
Τα παιδιά παρατάσσονται σε δύο ομάδες αριθμημένα. Δύο από κάθε ομάδα κρατούν ένα σχοινάκι μήκους δύο μέτρων από τις άκρες. Με το σύνθημα του δασκάλου, το ένα από τα δύο παιδιά αρχίζει να τυλίγει το σχοινί γύρω από τη μέση του, με κατεύθυνση προς τον συμπαίκτη του. Αφού φτάσει, ξεκινά ο δεύτερος να τυλίγεται, καθώς ξετυλίγεται ο πρώτος. Όταν ξετυλιχθεί δίνει την άκρη του σχοινιού στον επόμενο, ο οποίος ξεκινά να τυλίγεται, ενώ ταυτόχρονα ξετυλίγεται ο δεύτερος. Κάθε παιδί τυλίγεται και ξετυλίγεται και το παιχνίδι συνεχίζεται. Κερδίζει η ομάδα που ο τελευταίος παίχτης θα ξετυλιχθεί πρώτος.
Γ΄-ΣΤ΄ Τάξη
Το ταξίδι του στεφανιού
Στόχος
Επιδεξιότητα, ταχύτητα, συντονισμός, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα.
Σενάριο
Τα παιδιά σχηματίζουν δυο κύκλους/ομάδες και πιάνονται από τα χέρια. Ανάμεσα στα χέρια δυο παιδιών κρέμεται από ένα στεφάνι. Με το σύνθημα του δασκάλου περνούν το σώμα τους μέσα από το στεφάνι. Η κίνηση γίνεται σύμφωνα με τη φορά του ρολογιού, χωρίς να αφήνουν τις λαβές. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα γυρίσει πρώτη το στεφάνι στην αρχική του θέση.
Γ΄- ΣΤ΄ Τάξη